بازار نساجی
بازار نساجی

شستشوی انواع پارچه و نکات مهم آن

شستشوی پارچه ؛ با توجه به اینکه هر پارچه از مواد اولیه متفاوتی تولید شده است. به همان نسبت هم هر پارچه ای با توجه به مواد اولیه خود برای شستشوی پارچه نکات زیادی دارد. که اگر بخواهیم کیفیت پارچه و دوام آن ثابت و ماندگار باشد. بهتر است که تمام این نکات رعایت شود.

روش شستشوی پارچه پشمی

پشم بسیار ظریف است و نباید با محصولات برپایه کلر شسته شود. بهترین گزینه، استفاده از خشکشویی یا شستشوی دستی است. اما امکان شستن پارچه پشمی در ماشین لباسشویی نیز وجود دارد. همواره برچسب ماشین لباسشویی را چک کرده و تنظیمات دستگاه را بر روی یک برنامه شستشوی کوتاه و بدون چرخش تنظیم کنید.

برای شستشوی دستی می‌توانید پارچه پشمی را بدون غوطه‌ور کردن در آب و با استفاده محصولات مخصوص شستشوی پشم، با حرارت حداکثر ۳۰ درجه سانتیگراد، بشویید. پارچه پشمی را به آرامش شسته و با آب ولرم آبکشی کنید. سپس پارچه را به‌آرامی چلانده و مجددا با آب سرد آبکشی کنید. پارچه را به صورت صاف روی یک حوله تمیز خشک کنید. هنگام اتو کردن پارچه پشمی، استفاده از بخار و تنظیم اتو بر روی حالت پارچه پشمی را فراموش نکنید. از اتو کردن پارچه پشمیِ کاملا خشک خودداری کنید.

در صورت امکان، پارچه را از سمت پشت اتو کنید. اگر مجبور به اتو کردن مستقیم شدید، از یک پارچه واسطه برای جلوگیری از آسیب دیدن الیاف پشم استفاده کنید. اتو را به صورت عمودی روی پارچه قرار داده و سپس بلند کنید؛ هیچگاه اتو را روی الیاف پشمی به سمت جلو و عقب نکشید. پیش از پوشیدن مجدد لباس ۲۴ ساعت صبر کنید. لباس را به صورتی که شکل نهایی خود را حفظ کند در کمد آویزان کرده و برای تضمین گردش هوا، بین آن و دیگر لباس‌ها فاصله‌ای مناسب ایجاد کنید.

نکات شستن پارچه کتان

کتان محبوب‌ترین نخ طبیعی در جهان است. کتان نخ استاندارد اکثر لباس‌ها و پارچه‌هایی است که در طول زندگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. الیافی که از کلاله‌ی گیاهی خاص از خانواده‌ نهان‌دانگان به‌دست آمده و بدون شک محبوب‌ترین نخ جهان را می‌سازند. پارچه‌ای که به آسانی تولید شده، ارزان است و از دوام بالایی نیز برخوردار است. پارچه‌ها و لباس‌های کتان را می‌توان با استفاده از ماشین لباسشویی شست، خشک کرد و با استفاده از اتو چین و چروک‌های آن‌ها را از بین برد.

برای اطمینان از صدمه ندیدن رنگ پارچه ، برچسب روی لباس را به دقت بررسی کنید. معمولا می‌توان کتان سفید را در آب داغ، و کتان‌های رنگی را در آب ولرم و سرد شست. مراقب خشک کردن بیش از حد کتان باشید، چرا که ممکن است اندازه لباستان آب برود. پارچه جین نیز معمولا از کتان خالص یا ترکیبی از کتان و الیاف دیگر تشکیل می‌شود. بافت جناغی آن را سخت کرده و لازم نیست پیش از هربار پوشیدن، آن را بشویید. اگرچه بیشتر جین‌ها را می‌توان در ماشین لباسشویی و با آب سرد شست، اما بسیاری از افراد دوست ندارند شلوار جین خود را بشویند. چنین چیزی ممکن است شما را غافلگیر کند، اما واقعیت دارد.

شستشوی پارچه‌های استرچ یا کشی

این روزها دیگر تمرین کردن بدون این پارچه‌های استرچ یا کشی قابل تصور نیست. پارچه استرچ در همه‌چیز، از باندهای طبی کششی تا لباس شنا استفاده می‌شود و به ورزشکاران در رسیدن به رکورد‌های بالاتر کمک می‌کند. بهترین الیاف کشی این ویژگی را دارند که تا ۵ برابر طول خود کشیده شوند.

پس از هربار پوشیدن، لباس‌های کشی خود را بشویید. از آنجایی که این پارچه تمایل به جذب و نگهداری بو دارد، شاید بهتر باشد از مواد شوینده ورزشی برای شستن لباس ورزش خود استفاده کنید. این شوینده‌ها برای از بین بردن بوهای نامطبوع بسیار مناسب هستند. همچنین تفکیک استرچ‌های تیره و روشن هنگام شستشو ایده‌ خوبی است، چرا که این الیاف مستعد پس دادن رنگ نیز هستند.

نکات شستشوی پارچه‌های ابریشم

ابریشم، به دلایل بسیاری، یکی از گران‌ترین و مجلل‌ترین پارچه‌های مورد استفاده در جهان است. مواد بسیار اندکی، طبیعی یا مصنوعی، توان رقابت با کیفیت این نخ حاصل از پیله کرم ابریشم را دارند. اگر برچسب پارچه به شما می‌گوید که تنها از خشک‌شویی استفاده کنید، شاید بهتر باشد همین‌کار را انجام دهید. اما راهکارهایی برای شستشوی این پارچه در خانه نیز وجود دارد. مشکل اصلی در شستن پارچه ابریشم ، تمایلش به محو شدن رنگ از روی پارچه است.

پیش از شستشوی دستی با شامپو یا شوینده‌ای ملایم، قسمت کوچک و دور از دیدی از پارچه را با استفاده از یک پارچه سفید و مرطوب تمیز کنید تا از محو نشدن رنگ پارچه اطمینان حاصل کنید. شستن ابریشم طولی نمی‌کشد، این پارچه خیلی سریع از آلودگی پاک می‌شود. لباس‌ را روی یک حوله خشک بچرخانید تا مقداری از رطوبت آن کاسته شود؛ سپس اجازه دهید در معرض هوای آزاد خشک شود. با این وجود، بهتر است ابریشم‌های تیره و بسیار رنگی را برای شستشوی تخصصی به خشک‌شویی ارسال کنید.

روش شستشوی پارچه استات

بیشتر پارچه‌های استات را باید خشک‌شویی کرد. هرچند برخی از پارچه‌های کشبافت استات از قابلیت شستشو برخوردارند. اگر امکان شستشو دارید، پارچه را با دست و در آب صابونی گرم بشویید. پارچه نچلانده و به صورت شلاقی تکان ندهید. برای اتو کردن، در حالی که پارچه هنوز نمدار است، با اتوی سرد و از پشت پارچه را اتو کنید. اگر مجبور به اتو کردن از سمت مقابل شدید، از یک پارچه واسطه استفاده کنید تا بافت استات آسیب نبیند.

نکات شستن پارچه نایلون

نایلون یکی دیگر از الیاف مصنوعی (بر پایه پلاستیک) است و از یکی از متداول‌ترین پلیمرهای جهان ساخته می‌شود. هنگامی که برای اولین بار، در سال ۱۹۴۰، پارچه نایلونی ابداع شد، از آن برای ساخت مسواک و جوراب استفاده می‌شد. اما امروزه می‌توان الیاف نایلون را در هرجایی، از چتر نجات تا سیم گیتار، پیدا کرد. اگر لباس زیر شما پنبه‌ای نیست، احتمالا جنسش از نایلون است.

مانند بسیاری از الیاف مصنوعی، مراقبت از نایلون بسیار آسان است. از آنجا که نایلون پارچه‌ای زمخت محسوب می‌شود، می‌توان آن را در آب سرد و گرم شست (هرچند توصیه می‌شود پارچه‌های سفید را با استفاده از آب سرد بشویید)، در ماشین لباسشویی انداخت و از مقاومتش در برابر رطوبت اطمینان داشت. اگر نگران چین و چروک پارچه نایلون هستید، می‌توانید را آویزان کرده یا از خشک‌کن با دمای کم استفاده کنید.

روش شستشوی پارچه ترمه

ترمه، احتمالا در برخی از نرم‌ترین، باکیفیت‌ترین و راحت‌ترین روسری‌ها و ژاکت‌های بافتنی که تاکنون پوشیده اید به کار رفته است. ترمه از پشم زیرین ابریشمیِ بز کشمیری ساخته می‌شود. یکی از دلایل گران بودن پوشاک ترمه، کار دشوار شانه کردن پشم‌های زیرین در بز است. برای تهیه یک ژاکت ترمه معمولی، حداقل به چهار بز نیاز داریم. از آنجا که ژاکت‌‌های ترمه بسیار تجملاتی هستند، بیشتر مردم از شستن آن‌ها می‌ترسند و همیشه لباس‌های ترمه خود را به خشک‌شویی می‌فرستند.

اما در حقیقت، شستشوی ترمه در خانه آنقدر‌ها هم دشوار نیست. در واقع مادامی که پارچه را درون یک کیف دستی مشبک قرار دهید، می‌توانید الیاف ترمه را با قرار دادن تنظیمات ماشین لباسشویی بر روی Delicates یا Wool بشویید. برای شستشوی دستی یک ژاکت ترمه، از آب سرد و مقداری شامپو بچه یا محصولات تمیزکننده مخصوص پشم یا ترمه استفاده کنید. بگذارید پارچه برای نیم ساعت خیس بخورد، سپس آن آبکشی کنید، اما نچلانید.

بهتر است لباس را روی سطحی افقی خشک کنید. همچنین می‌توانید از هم‌زن سالاد برای ازبین بردن مقداری از رطوبت پیش از خشک کردن ترمه استفاده کنید. در نهایت، بهتر لباس‌های ترمه را به‌جای آویزان کردن، تا کرده و در کمد قرار دهید تا شکل خود را از دست ندهند.

شستن لباس های پنبه ای

همه لباس های پنبه ای را دوست دارند. این نوع پارچه برای همه شناخته شده است و به خاطر جنس لطیف آن تقریبا همگی لباس محبوبی از این جنس را در کمد خود داریم.

پنبه از دانه های برخی گیاهان خاص کشت می شود. لباس های پنبه ای علاوه بر قیمت مناسب، با دوام هستند. فرآیند آسان شستشو، به محبوبیت بیشتر این پارچه کمک شایانی کرده است. شما میتوانید آن را با ماشین لباسشویی و با استفاده از پودر لباسشویی مخصوص بشویید و پس از شستشو آن را بر روی بند رخت و یا خشک کن آویزان نمایید.

نکته: به این نکته مهم توجه کنید که رنگ سفید لباس های نخ پنبه ای را می توانید با آب گرم بشویید ولی لباس های رنگی را بهتر است با آب سرد بشویید.

شستشوی لباس های جین

همه ما شلوار جین را دوست داریم و مد شدن دوباره لباس ها و ژاکت های جین، باعث شده که قسمت قابل توجهی در کمد لباس ما را تشکیل دهند. اگرچه ماده اصلی تشکیل دهنده لباس های جین نیز همان پنبه است ولی بهتر است جین را در ماشین لباسشویی نیندازید و با استفاده از پودر دستی و نیز با بهره گیری از راهنمای آن که بر روی لیبل درج شده است، برای شستشو استفاده کنید.

شستن پارچه های کشمیر

این نوع پارچه معمولا برای تولید برخی از شال گردن ها و ژاکت ها مورد استفاده قرار میگیرد. توصیه می کنیم قبل از خرید لباس های کشمیری حتما از سالم و بی عیب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

شاید عجیب بنظر برسد ولی اگر شما هم پارچه کشمیری دارید باید بدانید که این پارچه معمولا از موی بز تولید می شود. اگرچه از لحاظ شباهت مانند پارچه پشمی است ولی کمترین وجه مشترک را با یکدیگر دارند.

برای شستن این لباس های کشمیری به هیچ وجه از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. پیشنهاد می کنیم که از یک شوینده ملایم مثل نرم کننده پارچه و یا حتی شامپو بچه استفاده کنید.

نکته : اما مهم ترین نکته  این است که برای خشک کردن نباید لباس کشمیری را آویزان کرد. بهترین راه این است که آب آن را بوسیله پیچیدن داخل یک حوله تمیز گرفته و بعد آن را بر روی یک سطح صاف پهن کنید تا کاملا خشک شود.

نکات شستن لباس های چرم / جیر

پوشیدن لباس چرم و یا جیر که از پوست دباغی شده حیوانات (معمولا گاو یا میش) درست شده، بسیار جذاب و شیک است. هر دو آن ها در برابر گرد و خاک و خشک شدن آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت ویژه دارند.

شرکت مورگان سازنده چرم، چهار چیز را سبب خراب شدن چرم می داند:

آسیب شیمیایی که از روغن و یا ذرات هوا به چرم وارد می شود
اکسیداسیون
خرد شدن
سایش
این شرکت پیشنهاد می دهد که از مواد نرم کننده طبیعی مخصوص چرم، برای نگهداری استفاده کنید. همچنین می توانید با صابون و آب گرم آن را بشویید.

در مورد جیر پیشنهاد می کنیم که از مواد محافظ مخصوص جیر استفاده کنید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. تنها ابزاری که برای شستشو نیاز دارید گرد صابون و یک فرچه (یا مسواک) است.

نحوه شستشوی پارچه های پشمی

پارچه های پشمی جزو مهمترین ترین پارچه هایی است که در تولید لباس های گرم و در فصول سرما برای تولید کت، کلاه و… مورد استفاده قرار می گیرد. لباس های پشمی نیز اکثرا قابلیت شستشه شدن به وسیله پودر ماشین لباسشویی در ماشین را دارند. ولی برای کسب اطمینان حتما پیش از شستشو، برچسب راهنمای متصل به لباس را مطالعه کنید.

نکته ای که در مورد این لباس ها می توان با اطمینان گفت این است که به هیچ عنوان نباید لباس های پشمی را با خشک کن، خشک کرد.

نحوه شستشوی پارچه های ریون

پارچه ریون از دسته منسوجات مصنوعی است، که از ترکیب خمیر چوب و چند ماده شیمیایی دیگر تولید می شود. شستشو با دمای بالا و در معرض گرما قرار گرفتن موجب از بین رفتن تدریجی رنگ آن می شود. چنانچه قصد دارید لباس های ریون را با ماشین لباسشویی بشویید، حتما تنظیمات آن را بر روی آب سرد قرار داده و پس از شستشو در هوای آزاد خشک کنید.

نحوه شستشوی پارچه پلی استر

پارچه های پلی استر مانند نایلون مصنوعی هستند و از پلاستیک ساخته می شوند. تنها تفاوتی که نوع پلی استر با نایلون دارد، در نوع در هم تنیده شدن تار و پود آن است. پلی استر نسبت به نایلون دوام کمتری دارد ولی باز هم در زمره پارچه های مقاوم محسوب می شود. کم هزینه بودن و عدم چروک شدن از ویژگی های رایج پلی استر است.

از این پارچه ها در تولید همه چیز، از تیشرت گرفته تا لوازم خانه استفاده می شود. می توانید لباس های پلی استری را مانند لباس های نایلونی بشویید. این لباس ها برای شستن بوسیله ماشین لباسشویی و با آب گرم مناسب می باشند. اگر برای خشک کردن آن ها از خشک کن استفاده می نمایید، توجه کنید که از حرارت کم برای این امر استفاده شود.

نکات شستشوی پارچه‌ های ابریشم مصنوعی

ویسکوز نوعی ابریشم مصنوعی است؛ الیافی مصنوعی که از خمیر چوب تهیه می‌شوند (همان خمیری که برای تولید کاغد مورد استفاده قرار می‌گیرد). تمیز کردن ویسکوز به کمی مهارت نیاز دارد، چرا که اغلب با الیاف دیگر ترکیب می‌شود. ابریشم مصنوعی می‌تواند به شدت آب برود و رنگ آن تمایل به محو شدن دارد.

اگر قصد شستن پارچه ویسکوز را دارید، یا باید آن را به خشک‌شویی بسپارید، و یا آن‌ها را به صورت دستی در آب سرد شسته و در هوای آزاد خشک کنید. از آنجا که ازبین بردن چین و چروک ویسکوز خشک بسیار دشوار است، شاید بهتر باشد لباس‌های مرطوب را به‌صورت صاف پهن ‌کنید.

روش شستشوی پارچه آکریلیک

می‌دانیم به چه فکر می‌کنید: “اکریلیک؟ مانند… لاک‌های آکریلیک؟” نه، الیاف آکریلیک متفاوت هستند، اگرچه الیاف آکریلیک از همان مواد اصلی لاک آکریلیک، یعنی اسید آکریلیک ساخته شده است. این نوع پارچه از دهه ۱۹۴۰ به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و اغلب در ژاکت‌های زمستانی، چه به تنهایی و چه در ترکیب با الیاف دیگر به کار می‌رود.

الیاف آکریلیک را می‌توان در آب گرم شست، اما از آنجا که اغلب با الیاف دیگر ترکیب می‌شود، بهتر است پیش از شستشو برچسب آن را بررسی کنید. و بله، می‌توانید در صورت نیاز، پارچه‌های اکریلیک را با دمای متوسط اتو کنید. با الیاف آکریلیک بادقت رفتار کنید، چرا که این نوع پارچه تمایل زیادی به تشکیل پرز بر روی سطح خود دارد.

هرچند گلوله‌های الیافی که روی پارچه تشکیل می‌شوند، آسیبی به پارچه نمی‌رسانند، اما تنها به دلیل ظاهر ناخوشایندشان، عمر مفید لباس را کاهش می‌دهند. اگر ژاکت‌های آکریلیک زیادی دارید، ممکن است برای خلاصی از این پرزها به یک ریش‌تراش احتیاج داشته باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین