بازار نساجی
بازار نساجی

مواد اولیه صنعت نساجی

مواد اولیه صنعت نساجی به موادی گفته میشود که با استفاده از آن بتوان نخ، پارچه، منسوجات بی بافت، فرش و موکت و سایر محصولات نساجی را تولید کرد.
این مواد در اشکال مختلف عرضه میشوند :
_ به شکل الیاف (عناصری با طول کم تر از چند میلی متر تا چند سانتی متر)
_ به شکل فیلامنت (عناصری ممتد با طول چند صد متر)

کیفیت الیاف به موارد زیر بسنگی دارد :

_ ظرافت الیاف
_ طول الیاف
_ سطح مقطع الیاف
_ ترکیب شیمیایی
خواص مصرفی الیاف نسبت به جنس الیاف تغییر میکند.
مواد اولیه نساجی را میتون نسبت به منشاء مواد به سه خانواده بزرگ تقسیم کنیم :

۱)منشاء طبیعی

۲)منشاء مصنوعی

۳)منشاء سنتتیک

دسته بندی مواد اولیه نساجی

به طور کلی مواد اولیه صنعت نساجی شامل انواع الیاف نساجی طبیعی و مصنوعی، رنگ های شیمیایی، نفت خام، مونو اتیلن گلایکول، ترفنالیک اسید خالص و پارازایلن می باشد. الیاف نساجی دارای گونه های مختلفی می باشد که عبارتند از:

۱-الیاف طبیعی با ریشه حیوانی : از قبیل انواع پشم، ابریشم.

۲- الیاف طبیعی با ریشه نباتی: از قبیل پنبه، کنف یا کتان.

۳-الیاف معدنی: از قبیل آزبست و پنبه نسوز.

۴- الیاف مصنوعی: مانند نایلون، پلی استر و یا اکریلیک.

البته هر قدر هزینه تهیه این مواد افزایش پیدا کند به همان میزان نیز این افزایش قیمت در قیمت تمام شده انواع منسوجات به طور مستقیم تاثیر می گذارد. امروزه به دلیل وضع تعرفه های مختلف برای واردات مواد اولیه صنعت نساجی و نیز استاندارد سازی خطوط تولید این مواد با افزایش قیمت مواجه بوده و به یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان در صنعت نساجی تبدیل شده است.

دستگاه های تهیه مواد اولیه تولید پارچه

کارخانه های مختلفی در سطح کشور مشغول تهیه و تولید انواع پنبه، نخ و یا الیاف مصنوعی هستند. باید در نظر داشته باشید که پنبه به عنوان یک الیاف طبیعی با ریشه گیاهی به تنهایی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد. بلکه برای بهره گیری بیشتر از آن در صنعت نساجی باید وارد سالن های بزرگ خطوط تولید پنبه پاکسازی شده قرار گیرد که بر این اساس دستگاه ها و ماشین آلات مختلفی در تولید هر نوع الیاف نساجی اعم از طبیعی یا مصنوعی نقش پررنگی دارند.

کارخانه های تولید انواع مواد اولیه نساجی قادر هستند تا در تامین تولیدکنندگان نهایی انواع پارچه به عنوان مکمل نقش مهمی را بازی کنند. این روند در خصوص انواع مواد اولیه مصنوعی از قبیل اکریلیک نیز صدق می کند و امروزه کارخانه های مادر و مولد این مواد به عنوان اصلی ترین کارخانه های صنعت نساجی با ظرفیت بالا و دستگاه های مخصوص تولید مواد اولیه برشمرده می شوند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین