بازار نساجی
بازار نساجی

چاپ پارچه و انواع آن

چاپ پارچه عبارت است از قرار دادن موضعی خمیر رنگی با دقت زیاد بر روی منسوجات یا پوشاک برای ایجاد طرح و نقش مورد نظر.

انواع چاپ پارچه :

_ چاپ پیگمنتی :

در این روش خمیر چاپ که از پیگمنت های رنگی تشکیل شده است. بر روی پارچه قرار داده میشود.این روش تا حدودی شبیه به نقاشی است چون پیگمنت ها، تمایل جذب به الیاف ندارند.

_ چاپ تثبیت شده :

در این تکنیک مانند رنگرزی از رنگینه هایی استفاده میشود که با الیاف واکنش ایجاد میکنند و بر روی آن تثبیت میشوند.بر خلاف پیگمنت های رنگی این رنگینه ها قابل حل بوده و به طریق شیمیایی با ملکول های الیاف پیوند ایجاد میکنند و به آنها متصل میشوند.با این نوع چاپ رنگ پارچه چاپ شده در برابر شستشو بسیار مقاوم و با ثبات است.

_ چاپ برداشت :

چاپ برداشت بر روی پارچه و هم چنین کالاهای ساخته شده انجام میشود.اصول کار، ایجاد نقش از طریق تخریب و حذف رنگ پارچه رنگ شده است.چاپ برداشت میتواند سفید یا رنگی باشد.
در چاپ سفید کل رنگ پارچه در محدوده طرح یا نقش برداشت شده و رنگ سفید در نقش ظاهر میشود.
در چاب رنگی کل رنگ پارچه در محدوده نقش برداشت شده و رنگ دیگری جایگزین آن میشود تا نقش رنگی ظاهر شود.
ازین تکنیک معمولا برای نقش های ریز استفاده میشود.

_ چاپ رزرو :

در این روش قبل از رنگرزی خمیر مخصوصی در قسمت هایی از پارچه، که برای نقش در نظر گرفته شده است قرار داده میشود.خمیر از تثبیت رنگینه در این قسمت جلوگیری میکند.چون حاوی مواد آبگریزی است که سدی است برای جذب رنگینه.

_ چاپ برگردان، ترانسفر یا چاپ کاغذی :

این نوع چاپ نسبتا جدید است و در دهه 1960 ابداع شد.چاپ ترانسفر پارچه به طور مداوم، لباس و قطعات پارچه های بریده شده استفاده میشود.رنگینه های مورد استفاده در این چاپ رنگینه های قابل تصعید هستند یعنی رنگ از حالت جامد به گاز تبدیل میشود.
ابتدا نقش مورد نظر بر روی کاغذ مخصوصی که کاغذ ترانسفر نام دارد چاپ شده و سپس به کمک حرارت و فشار رنگینه قابل تصعید از کاغذ به پارچه منتقل میشود.

_ چاپ پارچه رنگ افشان یا چاپ دیجیتال :

این روش جدید ترین تکنیک چاپ است که در سال 1980 ابداع شد.این نوع چاپ ابتدا فقط برای چاپ کاغذ به کار گرفته میشد و با توسعه آن در چاپ پارچه نیز مورد استفاده قرار گرفت.

_ چاپ دیجیتال

همانند حالت چاپ دیجیتالی بر روی کاغذ، چاپ دیجیتالی بر روی پارچه اجازه می دهد. تا حتی چاپ تکی بدون هزینه های اولیه (مانند اسکرین های چاپی) ایجاد شود. به بیان ساده تر، چاپ دیجیتالی بر روی پارچه همانند چاپگر جوهرافشان خانگی عمل می کند. در حقیقت این روش هیچگونه محدودیتی بر روی پروژه تان به وجود نمی آورد. شما می تواند هر طرحی را بر روی پارچه بدون هیچگونه محدودیتی در زمینه تعداد رنگ ها یا انتقال های رنگمایه بین رنگ ها چاپ کنید.

چاپ پارچه در نتیجه اعمال قطرات میکروسکوپی رنگ بر روی پارچه حاصل می گردد. که به ایجاد الگو منجر می شود. پرینتر قادر است تا به صورت مجازی هر نوع رنگ را از طریق پالت رنگی معمولی به واسطه ترکیبی از چهار رنگ اصلی پالت CMYK (یشمی، ارغوانی، زرد، سیاه). و رنگ های موقعیتی (یعنی نارنجی و آبی) دوباره تولید کند. از سویی دیگر، چاپ دیجیتالی نیز حاوی محدودیت هایی هست. مثلا احتمال کمی وجود دارد که بتوان از رنگ های خاص (متالیک و فلورسنتی) یا پالت PANTONE در آن استفاده کرد.

چاپ دیجیتالی پارچه

چاپ دیجیتالی معمولا بر روی پارچه سفید رنگ انجام می شود. بنابراین چاپ نقطه های سفید رنگ بر روی پس زمینه سیاه منجر می شود تا کل سطح به صورت سیاه چاپ گردد و نقاط سفید به صورت چاپ نشده باقی بمانند. بنابراین اینگونه طرح رنگی دشوار، چارچوب اصلی انتخاب یک طرح متفاوت را رقم خواهد زد (مثلا در این حالت روش چاپ سیلک). چاپ دیجیتالی پارچه به صورت عالی بر روی عکس های چاپی، الگوهای جزئی، انتقال های رنگمایه و طرح های پیچیده گرافیکی اعمال می شود.

_چاپ سیلک

چاب سیلک (Screen printing) روش آنالوگ چاپ پارچه است. این روش چاپ از پرس کردن چاپ به وسیله یک اسکرین چاپی (ساخته شده از چارچوب فولادی و توری نایلونی) تشکیل شده که از طریق آن چاپ را ایجاد می نماید. این فرآیند را می توان به صورت دستی (رنگ با دست بر روی اسکرین فشرده می گردد) یا از طریق دستگاه (رنگ به صورت اتوماتیک به وسیله دستگاه از طریق اسکرین پرس می شود) انجام داد.

آماده سازی اسکرین در چاپ سیلک به آماده سازی یک الگو شباهت دارد. که در آن بخش های مجزا شبکه پوشش داده می شوند. شکل مشخصی بر روی پارچه به دست می آید. با استفاده از روش های چاپ سیلک، رنگ فقط یکبار چاپ می شود. چون هر رنگ یک لایه مجزا دارد. به همین دلیل چاپ سیلک به خصوص برای چاپ های چند رنگی پیشنهاد نمی شود. در این موارد چاپ پارچه دیجیتالی بهتر عمل خواهد کرد. روش چاپ سیلک می تواند هم با دسته های مواد (در چنین مواردی از اسکرین چرخشی استفاده می گردد) و هم بر روی لباس های آماده برای ساخت ( لباس ها، کیف ها و اکسسوری ها) مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین