بازار نساجی
بازار نساجی

یقه لباس و تاثیرات آن در طراحی لباس

یقه لباس مهم ترین عامل زیبایی و تزئین لباس است و به آن رسمیت میبخشد.همچنین میتواند فرم خاصی برای چهره فراهم کند و بر اهمیت لباس و پوشنده ی آن بیفزاید.

ارتباط فرم چهره با یقه لباس 

صورت بیضی شکل زیباترین فرم صورت است. به همین دلیل طراحی لباس باید سعی کند با کمک خطای دید این شکل را به وجود بیاورد. در این میان، شکل یقه لباس بسیار اهمیت دارد و ممکن است باعث تاکید ویژگی صورت یا تضعیف آن شود.

سه روش اصلی برای ایجاد ارتباط چهره با شکل یقه لباس عبارت اند از تکرار، تضاد و خطوط انتقال.

تکرار: در صورتی که شکل یقه تکرار فرم صورت باشد، موجب تاکید آن میشود. برای مثال، یقه های گرد باعث میشوند فرم صورت گرد، گرد تر به نظر برسد.

تضاد: در صورتی که شکل یقه متضاد با فرم صورت باشد، توجه را به شکل صورت جلب میکند. به عنوان مثال استفاده از یقه های چهارگوش فرم صورت های گرد را گرد تر نشان میدهد.

خطوط انتقال: در صورتی که یقه لباس از خطوط انتقال درست شود. فرم صورت های زاویه دار چهار گوش ملایم تر به نظر می آید. برای مثال، استفاده از خطوط زاویه دار (یقه هفت) برای صورت های مربع، چهارگوش صورت را کمتر نشان میدهد.

بنابر این شکل یقه، زاویه و بلندی آن برحسب فرم صورت افراد قابل تغییر است.

علاوه بر تاثیر متقابل فرم چهره و شکل یقه، رابطه ای نیز بین شکل گردن و مدل یقه و فرم هیکل وجود دارد که با توجه به آن و با انتخاب یقه مناسب میتوان به تعدیل فرم اندام پرداخت و به نقاط مثبت آن تاکید کرد و نقاط منفی اندام را کمرنگ تر نمود. برای مثال، در افرادی با هیکل های لوزی شکل، بهتر است یقه لباس برگردان نداشته باشد و تا حدود سینه کشیده شود.

انواع یقه و تاثیرات آن :

یقه گرد
مدل یقه گرد معمولی ظاهر فرد را همان گونه که هست می‌نمایاند.

یقه گرد باز
شانه را کوچک‌تر نشانه داده و برای سرشانه و سینه‌ی پهن مناسب است.

یقه گرد خیلی باز
باز بودن یقه تا نزدیک حلقه آستین برای افرادی است که سرشانه معمولی دارند. یقه‌های گرد صورت را گردتر نشان می‌دهند.

یقه هفت
در موضوع چه لباسی بپوشیم لاغر دیده شویم اشاره شد که اگر هفت یقه بلند و تا حدود ناف یا کمر باشد کشیدگی گردن را بیشتر و قد را بلندتر می‌نمایاند و اگر بلندی آن تا نزدیک سینه باشد، صورت را گرد، گردن را کوتاه‌تر و شانه را پهن و سینه را برجسته‌تر نشان می‌دهد. این یقه برای افراد سایز بزرگ و چاق مناسب است.

یقه چهارگوش( خشتی)
این نوع مدل یقه لباس صورت را گردتر و گردن را کوتاه‌تر می‌نمایاند و برای صورت کشیده و مثلثی و گردن باریک مناسب است. به دلیل حالت زاویه‌ای که ایجاد می‌کند، برای سینه و گردن استخوانی مناسب نیست. در موضوع چه لباسی بپوشیم لاغر دیده شویم اشاره شد که این مدل یقه برای افرادی که سینه‌های بزرگی دارند مناسب است.

یقه قایقی
چنانچه یقه قایقی حالت و فرم یقه را داشته باشد و تا انتهای شانه و خط کارور باز شده باشد، برای افرادی که گردن و شانه مناسب دارند بهتر است، مانند انواع مدل یقه‌های کاپ یا چین در یقه (گرد گشاد یا اسپانیولی)، مدل یقه قایقی برای شانه پهن مناسب نیست.

خانم‌های سایز بزرگ و تپل دقت کنند که همه‌ی مدل‌های یقه لباس برای آن‌ها مناسب نیست. برای لاغرتر دیده شدن اندام بهتر است از مدل یقه‌های هفت،ایستاده و کرواتی استفاده کنید.

هر یک از اجزای لباس به فرم‌ها و شکل‌های مختلف طراحی می‌شوند. انتخاب فرم‌ها به شکل صورت، آناتومی اندام و موقعیت اجتماعی فرد بستگی دارد.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین