بازار نساجی

الیاف حیوانی

مقالات نخ و الیاف

۸ دی ۱۳۹۷ 503 بازدید
بازار نساجی

 

همان طور که  اشاره نمودیم الیاف طبیعی در دو دسته گیاهی و حیوانی می باشد. که پارچه های الیاف طبیعی حیوانی از جاندارانی همچون گوسفند، بز، کرم ابریشم، آلپاکا و خرگوش تولید می شوند. الیاف ابریشم و پشم در صنعت امروزی و اقتصاد کشور تاثیر به سزایی را دارد.

از جمله مهم ترین الیاف های طبیعی حیوانی می باشند که در ادامه به تعریف و توضیح در مورد هریک پرداخته ایم. الیاف طبیعی در مقابل الیاف مصنوعی که ساخت دست بوده و در آن از مواد شیمیایی استفاده می شود دارای مزیت و فواید بسیاری بوده و توصیه می کنیم. از این نوع پارچه ها در پوشاک و لباس های تان بیشتر استفاده نمایید.

این الیاف منشا حیوانی دارند و ماده اصلی تشکیل دهنده آنها پروتئین است. الیاف حیوانی به دو دسته ی الیاف مویی و الیاف ابریشمی تقسیم میشوند.

الیاف مویی از پوشش پوست بعضی از حیوانات تهیه میشوند. بر حسب کلفتی و نازکی، آنها را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

مو مانند موی یال و دم اسب، موی بز.

پارچه الیاف مویی :

می خواهیم به پارچه های الیاف حیوانی که از نوع مو می باشد بپردازیم. این نوع الیاف در مقایسه با الیاف ابریشم و پشم فروش کمتری داشته اما می توان گفت از ویژگی ها و مزیت بسیاری برخوردار می باشد. با استفاده از این نوع الیاف حیوانی در ساخت و تولید انواع پوشاک، لباس، لوازم و اشیاء منزل مورد استفاده قرار می گیرد. مسلما پارچه های الیاف طبیعی حیوانی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود پیشنهاد می کنیم.حتما از این نوع الیاف در میان الیاف مختلف استفاده نمایید. هم چنین اگر شما از جمله افرادی هستید که به پوشاک و پوشش خود اهمیت ویژه ای قائل هستید.

این انتخاب شما را منحصر به فرد نموده و نشانگر ارزش دادن شما به پوشش تان خواهد بود. هم چنین می توانید از مزیت های مختلف این نوع الیاف طبیعی بهره مند شد. با توجه به این موضوع که در جامعه امروزی پارچه های الیاف مصنوعی بسیار تولید و عرضه بازار می شوند. اما هم چنان پارچه های الیاف طبیعی حیوانی در رده اول بهترین و درجه یک ترین جنس پارچه ها قرار گرفته است.

پارچه های پشمی با الیاف حیوانی :

از دیگر پارچه های الیاف طبیعی حیوانی می توان به پارچه های پشمی اشاره نمود. این نوع پارچه ها از الیاف طبیعی تهیه و تولید می شوند و بسیار بادوام بوده و از ظاهر جذابی برخوردار می باشند. پارچه های پشمی در مقابل سایش خاک و پاره شدن بادوام هستند و به راحتی چروک نمی شوند. از این رو بسیار مورد تایید می باشند. کیفیت بسیار مناسب این نوع پارچه های الیاف طبیعی حیوانی ،آن ها را از هر نوع پارچه دیگری منحصر به فرد ساخته است. می توان گفت بیش از ۱۲ هزار سال از این نوع پارچه استفاده می شود.

برای تولید پارچه های پشمی علاوه بر پشم گوسفندها از پشم بز نیز برای تولید ژاکت های قهرمانی نیز استفاده می کنند. از ویژگی های پارچه پشمی می توان به مواردی نظیر گرم بودن، چروک نشدن در بلند مدت، سایش، وزن سبک و با دوامی آن اشاره نمود. می توان گفت پشم از جمله پرفروش ترین پارچه های الیاف طبیعی حیوانی می باشد البته قیمت این نوع پارچه های الیاف طبیعی حیوانی در مقایسه با پارچه های ابریشمی ارزان تر خواهد بود.

پشم مانند انواع پشم گوسفند

پارچه های ابریشمی :

الیاف ابریشم که از الیاف حیوانی است، به وسیله کرم ابریشم تولید میشود و طول الیاف ابریشم به بیش از یک کیلومتر میرسد. الیاف ابریشم از ترشحات دو حفره نزدیک به دهان کرم ابریشم به دست می آیند. این الیاف بسیار گران قیمت است و تنها لیف یکسره طبیعی(فیلامنت) محسوب میشود.

این پارچه ها از جمله پارچه های الیاف طبیعی حیوانی می باشند. این نوع پارچه ها از جمله مستحکم ترین پارچه ها بوده و به دلیل داشتن پروتئین حاوی حرارت نمی باشند. از این نوع پارچه برای تولید و تهیه لوازم و اشیا منزل و برای دوخت لباس های مجلسی گران و لوکس  استفاده می شود. پارچه های ابریشمی از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار می باشد که از این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

به دلیل داشتن لطافت و عایق خوب در تمامی فصول قابل مصرف می باشد.
این نوع پارچه دارای کشش بالا در مقابل پارگی بوده و هم چنین از مقاومت بالایی در مقابل چروک شدن برخوردار می باشد.براقی و سبک بودن پارچه ابریشمی نظر و توجه بسیاری از افراد را به سوی خود جلب می کند.

برای تشخیص نوع و کیفیت پارچه های ابریشمی حتی کارشناسان نیز بایست از ذره بین استفاده کنند. از آنجایی که ابریشم در انواع مختلفی می باشد از این رو دارای کاربرد بسیار زیادی نیز می باشد. از انواع ابریشم های مختلف می توان به ابریشم عنکبوت اشاره نمود که بهترین نوع این محصول می باشد و در صنعت کاربرد بسیار زیادی را داشته و می توان گفت از فولاد هم قوی تر است.

 پرمصرف ترین الیاف حیوانی پشم گوسفند و ابریشم است.

کرک مانند کرک شتر، بز و خرگوش

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین