بازار نساجی
بازار نساجی

چاپ سیلک اسکیرین ؛ روشی برای ارزشمند کردن پارچه

چاپ سیلک اسکیرین ؛ برای ارزشمند کردن پارچه راههای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها چاپ پارچه است.به طور کلی چاپ پارچه به روشهای مختلفی انجام می شود. در اینجا با هم چند نمونه از این روشها را بررسی میکنیم. یکی از اصلی ترین آنها چاپ سیلک اسکیرین می باشد.

چاپ منسوجات

چاپ منسوجات به فرآیندهای خاصی اشاره دارد که جهت تولید الگوهای تک یا چندرنگی بر روی پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.بر این اساس چاپ منسوجات معمولا در تولید پارچه و گاهی‌اوقات در تولید پوشاک کاربرد دارد.

درواقع چاپ منسوجات، تکنیک اعمال رنگ به پارچه‌هایی حاوی درجه‌ی بالایی از رنگ چسبندگی (ثبات رنگ کالای نساجی) است. از روش‌های استاندارد برای چاپ مرطوب می‌توان چاپ توری مسطح، چاپ توری چرخشی و استفاده از غلطک گراورسازی مس را نام برد. در حال حاضر، دو روش مهم برای چاپ حجم‌های بالای پارچه برای بازار روزمره، چاپ توری مسطح و چرخشی است.

انواع چاپ پارچه

۱)چاپ سیلک اسکیرین

۲) چاپ دیجیتال

۳)چاپ برگردان

۴)چاپ فلکس

۵)چاپ فلوک

چاپ سیلک اسکرین یا چاپ صفحه ای :

چاپ صفحه ای متداول ترین تکنیکی است. برای چاپ لباس های دوخته شده و یا نیمه دوخته استفاده میشود.این چاپ تکینیکی است که در چاپ کالاهای آماده بیشتر استفاده میشود.

بعد از چاپ، برای خشک کردن کالا و تثبیت رنگ ، با توجه به نوع رنگ مصرفی از تونل هوای داغ یا یو وی و یا مادون قرمز استفاده میشود.

چاپ دیجیتال : 

این روش چاپ که اصول آن در چاپ پارچه توضیح داده شد. در چاپ کالا های ساخته شده نیز مورد استفاده قرار میگیرد. از این روش خصوصا برای چاپ منسوجات رنگ روشن استفاده میشود.

چاپ برگردان :

در چاپ برگردان یا ترانسفر، طرح بر روی کاغذی مخصوص به نام کاغذ ترانسفر چاپ میشود.رنگ های مورد استفاده از نوع دیسپرس و قابل تصعید هستند. به طوری که رنگ تحت تاثیر حرارت از جامد به گاز تبدیل میشود.

چاپ فلکس :

فلکس فیلمی است که از جنس پی وی سی یا پلی اورتان نرم و ظریف که در اثر حرارت چسبناک شده و بر روی منسوج چسبانده میشود.

چاپ فلوک یا مخملی :

دز این تکنیک، الیاف بسیار ریز به روش الکتروستاتیک در سطح پارچه ای که طبق نقش مورد نظر چسبناک شده است. قرار داده میشوند تا طرح های برجسته با ظاهری مخملی در پارچه ایجاد شود.

از این روش برای سفارشات محدود استفاده میشود. به طور مثال برای لباس های ورزشی با طرح های برجسته.

توضیحات بیشتر در مورد چاپ سیلک اسکیرین :

چاپ سیلک اسکیرین یا چاپ توری، روشی برای آراستگی و زینت دادن به پارچه است.که در آن الگو در درون یک توری سیلک ریز همراه با امولسیون مقاوم چاپ می‌شود. هسته‌ چاپ سیلک از یک شبکه‌ ریز یا نوعی توری که در اطراف یک چارچوب مستحکم به‌صورت بسیار سفت دچار کشش می‌شود، تشکیل شده است.

هر نقطه‌ای نباید بر روی پارچه چاپ شود. بلکه باید بر روی توری یا شبکه پوشانیده گردد.برای چاپ پارچه، توری شکل‌گرفته در بالای چیزی که در راستای جوهر ضخیم چاپ شده است، قرار می‌گیرد. جوهر از طریق توری دچار پرس و فشار می‌شود.

چاپ سیلک اسکیرین نوعی تکنیک چاپ است.که در شبکه‌ی بافته‌شده جهت پشتیبانی از یک شابلون استنسیل متصل‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شابلون استنسیل متصل‌شده جهت شکل‌دهی به نواحی باز شبکه ایجاد می‌شود که می‌تواند جوهر را به مناطق مسدود‌ شده‌ که مانع از انتقال جوهر به لایه‌ی زیرین می‌شوند، منتقل کند.

جوهر بر روی جانب بالایی شبکه‌ توری قرار می‌گیرد و یک خشک‌کننده جهت حرکت جوهر در راستای توری از طریق نواحی باز شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوهری که از طریق توری عبور داده می‌شود بر روی زیرلایه رسوب می‌شود. سپس جوهر با استفاده از هوا، گرما یا هر دو تا زمانیکه به زیرلایه چسبیده می‌شود. با ماده کمکی به عمل آورده می‌شود و یک پیوند نفوذپذیر یا نیمه‌نفوذپذیر را ایجاد می‌نماید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین