بازار نساجی
بازار نساجی

بافندگی حلقوی ( حلقوی تاری و حلقوی پودی )

بافندگی حلقوی پودی

بافندگی حلقوی پودی، هم به روش دستی و هم ماشینی امکان پذیر است. روش دستی، همان بافتنی سنتی و متداول است که با استفاده از میل بافتنی و نخ کاموا صورت میگیرد.

در روش ماشینی، از ماشین بافندگی حلقوی پودی برای بافت پارچه استفاده می شود. در روش ماشینی، عملیات تبدیل نخ به حلقه و اتصال حلقه های نخ به یکدیگر، توسط سوزن های ماشین بافندگی صورت می گیرد. پارچهٔ بافته شده به روش بافندگی حلقوی پودی را پارچه حلقوی پودی مینامند.

در روش بافندگی حلقوی پودی، برای بافت پارچه فقط یک نخ لازم است. به عبارت دیگر، تمام سوزنهای ماشین بافندگی یک نخ را به شکل حلقه در می آورند. در این روش، ابتدا نخ به

شکل حلقه در می آید و اتصال حلقه های مجاور در امتداد افقی، یک رج از بافت را تشکیل میدهد.

در انتهای رج اول، ادامهٔ نخ، حلقه های رج دوم را تشکیل می دهد. به گونه ای که حلقه های رج دوم از میان حلقه های رج اول عبور  میکنند. و به آنها متصل می شوند. به همین ترتیب، رجهای بعدی پارچه بافته میشوند.اتصال حلقه های نخ در ر جهای مختلف در امتداد عمودی، یک ردیف از بافت را تشکیل می دهد.

از ویژگی های مهم پارچه های حلقوی پودی این است. که میتوان آنها را به راحتی، رج به رج شکافت و در صورت پاره شدن یکی از حلقه های نخ در پارچه، احتمال در رفتن بقیه حلقه ها و ایجاد سوراخ در پارچه وجود دارد. از دیگر ویژگی های پارچه های حلقوی پودی کشسانی زیاد این پارچه ها است. به عبارت دیگر، این پارچه ها در امتداد طول وعرض به راحتی کش می یایند و ازدیاد طول می دهند.

 

بافندگی حلقوی تاری:

بافندگی حلقوی تاری ، فقط به روش مکانیکی امکان پذیر است. در این روش، از ماشین بافندگی حلقوی تاری برای بافت پارچه استفاده میشود. و عملیات تبدیل نخ به حلقه و اتصال حلقه های نخ به یکدیگر، توسط سوزن های ماشین بافندگی صورت میگیرد. پارچه بافته شده به روش بافندگی حلقوی تاری را پارچه حلقوی تاری مینامند.

برخلاف روش بافندگی حلقوی پودی که برای بافت پارچه فقط یک نخ لازم است. در روش بافندگی حلقوی تاری برای بافت پارچه به یک دسته ی نخ به نام نخ های تار نیاز است. هریک از نخ های تار توسط یکی از سوزن های ماشین بافندگی، جداگانه تشکیل حلقه میدهند. اتصال حلقه ها در امتداد عمودی نیز، یک ردیف از بافت را تشکیل می دهد.

به این ترتیب، یک سری ردیف های عمودی از حلقه ها، که به صورت موازی کنار یکدیگر قرار دارند، تشکیل می شود. ایجاد اتصال بین ردیف های موازی کنار یکدیگر، با حرکت زیکزاکی نخ بین ردیف های مجاور صورت می گیرد. به عبارت دیگر، در روش بافندگی حلقوی تاری، ردیف های عمودی از

حلقه ها، که به صورت موازی کنار یکدیگر قرار می گیرند و هم زمان به صورت زیکزاک به یکدیگر متصل میشوند پارچه را تشکیل می دهند. از ویژگی های مهم پارچه های حلقوی تاری این است. که به راحتی شکافته نمی شوند. همچنین قابلیت کشسانی این پارچه ها از پارچه های حلقوی پودی بسیار کمتر است.

 

تفاوت این دو با یکدیگر:

در بافندگی حلقوی پودی، امکان تولید بافته های متنوع تر و امکان استفاده از انواع نخ ها، نسبت به حلقوی تاری، بیشتر است. سرعتِ تولید بافت در بافندگی حلقوی تاری در مقایسه با حلقوی پودی و بافندگی تار و پودی بیشتر است. اگر چه در حال حاضر سرعت تولید در بسیاری از ماشین های جدید حلقوی پودی به گونه ای است که اختلاف کمتری بین بافندگی حلقوی پودی و تاری وجود دارد.

سرعتِ تغییر نقشه و تنوع نقشه در حلقوی پودی بیشتر و هزینه های تولید در این شیوه بسیار پایین تر است.

در شرایط معمول بافندگی، پارچه های تولیدی حلقوی تاری، ثبات ابعادی بیشتری نسبت به حلقوی پودی دارند. زیرا در صورت پاره شدن نخ یک حلقه و تحت کشش قرار گرفتن ساختمان بافت حلقوی پودی، یک خط معیوب دررفتگی عمودی در پارچه ایجاد می گردد. در حالی که ساختمان بافت حلقوی تاری به گونه ای است که دررفتگی طولی به راحتی به وجود نمی آید.

پارچه های بافته شده با روش حلقوی پودی دارای قابلیت کشش بیشتری نسبت به پارچه های بافته شده با روش حلقوی تاری می باشد.

در بافندگی حلقوی تاری، برای هر سوزن حداقل یک نخ در هر رج وجود دارد. بنابراین به دلیل وجود تعداد سوزن بسیار روی ماشین ها، به چله پیچی نخ ها بر روی قرقره ها نیاز است که باعث افزایش عملیات مقدماتی برای تولید پارچه، در مقایسه با بافندگی پودی، می شود.

منسوجات حلقوی پودی معمولاً به مصرف تهیۀ لباس زیر، بلوز، ژاکت، کت و دامن کت و شلوار، لباس های ورزشی و دریا، گرمکن، جوراب، دستکش، شال گردن، کلاه، پتو، رومبلی پرده، منسوجات صنعتی، پزشکی، خانگی و تزئینات می رسد.
اما تولیدات حلقوی تاری دارای مصارفی چون تهیۀ لباس رو، لباس زیر لباس ورزشی، تور، پرده های تور ساده و نقش دار، پارچه لباس های ورزشی، تور ماهیگیری، رومیزی، ملحفه، رومبلی و روکش صندلی اتومبیل، همچنین پارچه های صنعتی، پزشکی، تزئینی و مصارف خاص دیگر می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین