بازار نساجی

ریسندگی پشم

مقالات نساجی , وبلاگ

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ 883 بازدید
بازار نساجی
ریسندگی پشم

ریسندگی پشم

برای ریسندگی پشم در آغاز الیاف رنگی و سفید منتقل می‌شود که برای ریسندگی آماده می‌شوند.الیاف را با دست باز می‌کنند و با آب و روغن مخلوط می‌کنند. برای جلوگیری از الکتریسیته و حالت پیوستگی این عمل صورت می‌گیرد ( ph خنثی).۲۴ ساعت می‌ماند و بعد از دستگاه ولف عبور می‌دهند که باعث باز شدن الیاف از هم یعنی حلاجی می‌شود. و به این ترتیب ریسندگی پشم آغاز می شود.

بعداز مرحله باز کردن و شستشوی الیاف پشم آنها را به دستگاه کاردینگ (شانه‌کاری) فرستاده می‌شوند.این دستگاه پشمها را شانه می‌کند و ناخالصیها، خاک، خاروخاشاک، کثیفی‌ها را می‌گیرد و تولید نیمچه نخ می‌کند.نمره نخ را در ابتدای کارد اول در دستگاه شانه‌کاری اندازه می‌گیرند.

دسته بندی مراحل ریسندگی پشم

در ریسندگی پشم مراحلی که باید بر روی پشم انجام داد به صورت زیر است:

١. عمل طبقه بندی

۲. حلاجی و شستشو

۳. مرحله ریسندگی پشم 

۴. مرحله رنگرزی

حلاجی و شستشو

پشمی که از گوسفند چیده شده و آغشته به مواد خارجی زیادی است که قبل از دندانه کردن در رنگرزی و بافندگی باید از پشم جدا شود این مواد عبارتند از :

۱.چربی پشم

۲.ادرار و عرق

۳.مواد معدنی

۴.مواد نباتی

۵.مواد خارجی

روش ریسندگی پشم با ماشین

پس از مرحله حلاجی و شستشو عمل ریسندگی انجام می‌شود. در این روش که به وسیله دستگاه‌های مکانیکی خاص صورت می‌گیرد، ابتدا پشم را به صورت تارهای خیلی باریک یا نیم‌چه نخ در می‌آورند و به وسیله دستگاه دولا نیم‌چه نخ را به خامه تبدیل می‌کنند.

برای اینکه پشم شسته و خشک شده طبق مراحلی ریسیده شود، به نسبت‌های لازم مخلوط آب و روغن روی آن می‌پاشند و پس از حدود ۱۲ ساعت توسط دستگاه حلاجی، زده شده (حلاجی شده) و در دستگاه کاردنیک (کرمپل) که کار به نظم کشیدن الیاف پشم و تبدیل پشم تار عنکبوتی به فتیله و نیز کنترل و تعیین نمرات نخ مورد نظر را انجام می‌دهد و پشم طی مراحلی به طور اتوماتیک در این دستگاه به صورت نوارهایی باریک (نیم‌چه) درآمده و در دستگاه‌های دو لاتاب و کلاف، دولا کلاف شده، در بقچه‌های ۵/۴ کیلویی و ۵ کیلویی و در عدل‌های ۷۲ کیلو و ۸۰ کیلو آماده برای رنگرزی و مصرف می‌گردد. معمولا خامه‌ها به صورت‌های دولا کم تاب و دو لای کنار هم (بدون تاب) و یک لا و سه لا و چهار لا و شش لا آماده و مصرف می‌شوند.

ریسندگی الیاف

در سیستم ریسندگی الیاف بلند، الیافی به سیستم تغذیه می‌شوند که دارای طول بیش از ۵۰ میلی‌متر هستند. عمده‌ی الیافی که به این سامانه تغذیه می‌شوند الیاف پشم هستند و به همین علت نام دیگر این سامانه، سیستم ریسندگی الیاف پشم است.

در این سامانه با تغییر الیافی که به خط ریسندگی تغذیه می‌شوند، سه دسته بندی مختلف داریم. اگر الیاف پشم کوتاه وظریف مانند پشم مرینوس به خط ریسندگی تغذیه شوند، سیستم ریسندگی فاستونی یا Worsted را خواهیم داشت. حال اگر در سیستم فاستونی فرایند شانه زنی الیاف را حذف کنیم ریسندگی نیمه فاستونی یا Semi Worsted را خواهیم داشت. نخی که نهایتا در ریسندگی نیمه فاستونی تولید می‌شود به عنوان نخ خاب فرش ماشینی و کاموا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر الیاف پشم طویل و ضخیم‌تر مثل پشم گوسفندان آسیایی به خط ریسندگی تغذیه شود، ریسندگی پشمی یا Wool Spinning را خواهیم داشت. محصول تولیدی این سیستم ریسندگی به عنوان نخ خاب قالی و نخ پود پتو و الیاف پشم قالی یا Carpet Wool مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دستگاه و تجهیزات ریسندگی پشم

. در ریسندگی پشم دستگاه‌های زیر در مراحل گوناگون بکار می‌روند:

۱.دستگاه شانه‌کاری (کاردینگ) سه قسمت دارد.

کارد اول: از بین بردن ضایعات پشم ؛ کار دوم : بازهم از بین بردن ضایعات و خاروخاشاک پشم خیلی بیشتر از کارد اول ؛ کارد سوم : که پشم را به صورت نخ خامه (نیمچه نخ) در می‌آورد.

۲.دستگاه تمام‌ تاب (رینگ) : این دستگاه نخ راتا به صورت یک لا در می‌آورد (برای خامه خالی ۱۲۰ تا ۱۶۰ تاب) هر چه سرعت دستگاه تمام‌تاب را کم کنیم تاب نخ زیادتر می‌شود.

۳.دستگاه دولاتاب : دوباره هر نخ یک لا با هم ترکیب شده و دولا می‌شود و بیشتر این کار به خاطر استحکام صورت می‌گیرد.

۴.دستگاه کلاف کن : برای بسته بندی و همانطور که از نامش پیداست نخها را به صورت کلاف در می‌آورد.د

۵ستگاه بقچه‌کن : برای بقچه کردن نخهای کلاف شده می‌باشد.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین