بازار نساجی
بازار نساجی

اولین طراح مد ایرانی

اولین طراح مد ایرانی : زینت جهانشاه، دختر یکی از سرهنگ‌های وزارت جنگ آن دوره در آموزشگاه بین المللی آلمان تحصیل کرد. پس از ازدواج با یکی از افسران نظام، به سوئیس رفت. در آنجا حدود یکسال هنر خیاطی و روش برش روی مانکن را فرا گرفت. سپس به پاریس که یکی از مراکز اصلی صدور مد دنیا بود و هست سفر کرد. در آنجا در خیاطی مهارت زیادی کسب کرد. همچنین تحت تعلیم “پیر بالمن” یکی از طراحان معروف آن زمان رموز خیاطی مدرن و بوتیک داری را فرا گرفت.
زینت جهانشاه در سال ۱۳۲۱ به همراه همسرش به ایران بازگشت. او در بدو ورود به ایران، اقدام به افتتاح یک لباس فروشی و خیاط خانه در خیابان امیریه شهر تهران کرد.
از آنجا که زینت جهانشاه اولین طراح مد ایرانی بود. خیاط خانه او بسیار مورد استقبال خانم های آن زمان قرار گرفت.

شروع فعالیت در ایران

در سال ۱۳۲۱ زینت جهانشاه به همراه همسرش از سوئیس به ایران برگشت. یک سال بعد، او خیاط‌خانه خود را در خیابان امیریه تأسیس کرد. با همراهی ۵ کارگر، هر آن‌چه را که در طول سفرها و اقامتش در فرنگ آموخته بود به خانم‌های تهرانی عرضه کرد.

با فرستادن کارت دعوت و پیغام و چند تلفن به خانم‌های معتبر، موفق شد. حدود ۱۵ نفر از زنان سرشناس شهر را به نمایش افتتاحیه خیاط‌خانه‌اش باز دعوت کند.

بیشتر این خانم‌ها، فرنگ رفته‌ بودند و با نمایش مد لباس، آشنایی داشتند.

اولین شو لباس توسط طراح مد ایرانی

در این مراسم ۹۰ دست لباس زنانه مخصوص صبح، عصر و شب به نمایش گذاشته شد. معرفی لباس‌ها را هم خود جهانشاه به عنوان اولین طراح مد ایرانی برعهده داشت. موقع نمایش هر کدام، اسم و توضیحاتی درباره لباس‌ها می‌داد.

جالب است بدانید نام تمام این لباس‌های ایرانی از روی فصول سال یا گل‌ها انتخاب شده بود. جنس پارچه‌ هایشان مثل تمام پارچه‌های مصرفی آن سال‌ها، فرنگی بود. و متری ۲۰ تا ۲۵ تومان، قیمت داشتند. مد لباس‌های طراحی شده توسط جهانشاه هم، بیشتر مطابق مد «کریستین دیور» بود.

لباس‌ ها بیشتر به رنگ سیاه و قهوه‌ای بودند. قیمت‌شان به عنوان مثال برای پیراهن بعدازظهر ۵۰ تومان و پالتوها ۱۰۰ تومان بود. نمایش دو ساعت و نیم طول کشید و اتفاقاً نه تنها خانم‌های حاضر در مجلس. بلکه تمام آن‌ها که وصف نمایش خیره کننده خیاط‌خانه جهانشاه را شنیده بودند. استقبال زیادی از جادوی مد او کردند.

 

جهانشاه به عنوان اولین طراح مد ایرانی تا سال ۱۳۴۷ کار خود را ادامه داد. در این مدت چندبار محل خیاط‌ خانه اش را تغییر داد. تا این که بالاخره بعد از تولد دخترش زهرا کم‌کم خود را بازنشسته کرد. او شروع کننده راهی بود که به تأسیس خیاط‌ خانه‌های متعدد و رواج مد و مدگرایی در ایران، آرام آرام رشد کرده و حالا از مرز ۷۰ سالگی  گذشته است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

برای ارسال پیام پشتیبانی ، لطفا روی آیدی پشتیبان آنلاین بزنید و یا با ایمیل زیر تماس بگیرید mailto:bazarnasaji@gmail.com

× پشتیبانی آنلاین